maandag 3 september 2012

¡Hola a todos!


¡Hola a todos!

De bedoeling van deze blog is om hier af en toe berichten te posten om vrienden en familie op de hoogte te houden van mijn doen en laten, maar ook voor mezelf, om achteraf een soort van logboek te hebben van de tijd die ik hier doorbreng (we zullen zien hoe lang ik het schrijven volhoud ;). Ik ben ondertussen een dikke week in Valencia, tijd om mijn eerste indrukken eens te delen:

Vorige zaterdag nam ik het vliegtuig voor de start van een Erasmusavontuur, zoektocht, latere bron van herinneringen en bovenal een ervaring van iets totaal anders dan mijn zo vertrouwde Le(u)ven. Een beslissing die ik heb genomen na het zien/horen van geweldige verhalen, foto's en gelukzalige uitdrukkingen van vrienden die dezelfde stap waagden, en een kans die ik niet kon laten liggen. Ik zal hier in Valencia 10 maanden Urbanism studeren aan de UPV, de Universitat Politecnica de Valencia.  Ik hoop tijdens dit jaar zoveel mogelijk verschillende ervaringen op te doen, internationale vrienden te maken, vlot Spaans te leren babbelen, me aan te passen aan andere culturen en mijn geweldig leven thuis meer te leren appreciëren.

De eerste dagen dat ik hier was verbleef ik in de Home Youth Hostel, een jeugdherberg midden in het oude centrum van Valencia (overigens zeer aan te raden!), dat mijn uitvalsbasis zou zijn voor de zoektocht naar een kot. Het was een drukke boel aangezien de woensdag erop de 'Tomatina' zou plaatsvinden, een legendarisch festival waarbij gedurende 1 of 2 uur duizenden kilo's tomaten in de straten van een klein dorpje gedropt worden waarna het grootste foodfight ter wereld losbarst. Helaas moest ik deze kans tot voil doen aan mij laten voorbij gaan wegens verplichte lessen Catalaans. Mijn kotzoektocht duurde uiteindelijk een week, en wordt het best beschreven met de termen rondcrossen, vertalen, Spaans vloeken, twijfelen, krotten afkeuren en verdwalen, en dit een week lang. Gelukkig ben ik nu ongeveer gesettled, in een pas vernieuwd appartement waar ik zal samenleven met Spanjaard Daniel, Braziliaan Victor (overigens ook een architectuurstudent!) en francaise Scarlett. Met die laatste 2 heb ik net kennisgemaakt, Daniel zal onze piso woensdag vervoegen aangezien hij momenteel nog in Australië vertoeft.

Nu ik eindelijk mijn eigen stekske heb, kan mijn Valenciaans leven hier pas écht op gang komen. Voorlopig volg ik nog een tweeweekse cursus Catalaans (Men spreekt hier zowel Spaans als Valenciaans, een dialect dat erg lijkt op Catalaans) dat een soort van vreemde mengeling is tussen Spaans en Frans, en qua uitspraak nog lijkt op Chinees ook. Niet erg nuttig dus (één taal leren is al meer dan uitdaging genoeg), maar wel gratis en bovendien een goede gelegenheid om andere Erasmussers te leren kennen. Zo zijn we gisteren naar het strand gegaan en hebben we 's avonds de match Barcelona-Valencia op café gevolgd. Voor de rest is het hier gemiddeld 30°, stel ik mijn eerste keer zelf de was doen zolang mogelijk uit en probeer ik ten volle te genieten, hoewel het nu pas tot mij door begint te dringen hoe lang 10 maanden wel niet is...

Voor hen die het aanbelangt is hier nog:
Mijn adres: Calle Campoamor 51, Puerta 4, 46022 Valencia
Mijn Spaans gsm-nummer: +34 622 877 543 (voorlopig check ik mijn Belgisch nummer ook nog wel)

Tot binnekort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten